EMMA-Kategoriat 2015


Etnoalbumi


perinnelab

Lakkautettu kylä - Anne-Mari Kivimäki

Anne-­Mari Kivimäen musiikkia on luonnehdittu nykykarjalaiseksi tranceksi. Lakkautettu kylä -­levyllä Kivimäen Notka-­haitari ja ääni luovat lumoavaa, hypnoottista musiikkia yhdessä mm. jouhikon, kanteleen, kontrabasson, rummun, trumpetin ja laulukuoron kanssa.

Lakkautettu kylä -­albumilla kuljetaan 1900-­luvun suistamolaisista illatsuista tähän päivään. Kivimäen haitari-­trance -­sävellykset, sota-­ajan suosikkisävelmät ja karjalankieliset arkistoäänitteet muodostavat ainutlaatuisen kuuntelukokemuksen. Musiikki ja arkistojen rahina vievät kuulijan matkalle menneeseen ja mielikuvien maailmaan.

Lakkautettu kylä on Suistamo-­sarjan kolmas albumi ja osa Suistamo-­ Perinnelaboratoriota, joka on Kivimäen taiteellinen tutkimustyö Taideyliopiston Sibelius-­ Akatemiaan. Suistamo-­tutkimus on huomioitu sekä kotimaassa että maailmalla, ja Kivimäen on jopa sanottu tekevän haitarillaan arkistopölystä kultaa. Yhtä aikaa Lakkautettu kylä -­levyn kanssa julkaistiin myös Hanna Koikkalaisen toimittama Lakkautettu kylä -­valokuvakirja.

Sanguis Meus, Mama! - Pekko Käppi & K:H:H:L

Sanguis Meus, Mama! on monipuolisen jouhikkotaiteilija-solisti Pekko Käpin neljäs, mutta ensimmäinen yhdessä bändin kanssa tehty albumi. Levy on rakennettu yhdessä K:H:H:L-soittokumppanien, Tommi Laineen ja Nuutti Vapaavuoren kanssa. Tuotannollista vastuuta on kantanut myös Headline-studion Jani Viitanen.

Albumia leimaa aiempia levyjä suoraviivaisempi, jopa popmaisempi ilmaisu, rytmien kerroksellisuus ja syvän, mutta oudon kirkkaan veden äärelle vievät lyriikat. Käpin sanoin soundi on nyt ”näennäisesti armeliaampi, mutta salakavalampi ja vaarallisempi”.

Pitkäsoiton tekstimaailma elää kansanomaisen magian maailmoissa. Suomalainen voodoo oli vainoharhaista: oli tarpeen jatkuvasti suojella itseään ja omaisuuttaan sekä loitsuta itselle menestystä ja samaan aikaan manata naapurille mahdollisimman paljon epäonnea. Tästä ristiriitaisesta tilanteesta syntyi kuitenkin esteettisesti hurjia, kauniita sekä hyvinkin psykedeelisiä tarinoita. Levyn lyriikoissa Käpin omat tarinat sulautuvat näihin ihmisiltä aikojen saatossa talteenotettuihin teksteihin.

Sensitive Skin - Kimmo Pohjonen

Palkitun suomalaisen harmonikkataiteilijan ja säveltäjän Kimmo Pohjosen uusi albumi Sensitive Skin Ondinen Octopus-levymerkillä jatkaa artistin menestyksekästä levytysuraa. Dynaamisia äänimaisemia sisältävät uudet Kimmo Pohjosen sävellykset on taltioitu useiden nimekkäiden artistien kanssa. Levyn on tuottanut James Spectrum.

Sväng Plays Sibelius - Sväng

Sväng on 2003 perustettu huuliharppukvartetti joka on tehnyt kuusi albumia ja esiintynyt 24:ssa maassa. Suurin osa ohjelmistosta on omaa tuotantoa.

Vuonna 2010 Sväng teki tilaustyönä Ranskaan konserttisarjan "Sväng plays Chopin". La Folle Journee -festivaalilla tehdyn 14 konsertin kiertueen yleisö oli sekä innoissaan että hämillään.

Tuolloin jäi itämään ajatus, että jonain päivänä Sväng vielä soittaa omaa kansallissäveltäjäämme Sibeliusta. Sibeliuksen juhlavuosi tarjosi oivan hetken toteuttaa pitkäaikainen haave, joka osoittautui myös valtavaksi haasteeksi: kuinka sovittaa suomalaisten tuntemat ikoniset orkesteriteokset neljälle huuliharpulle?

Chopinin sovittaminen oli ollut "vain" pianopartituurin avaamista, mutta nyt olivat kyseessä suuret orkesteriteokset. Muusikko-säveltäjät Eero Grundström ja Jouko Kyhälä tarttuivat partituureihin innolla mutta jännittyneinä: Svängaisiko Sibelius? Sväng lähti etsimään sointiväriä, jota Sibelius ei voinut kuvitella, mutta myös kansanmuusikillisia elementtejä, jotka osaltaan vaikuttivat mestarin sävellyksiin.

Lopulta yhtye löysi teoksista aimo annoksen pelimannihenkeä, ja Sväng sai taivuteltua huuliharppunsa mestarin säveliin omalla tyylillään.

Eero Grundsröm, diatoniset ja kromaattiset huuliharput Jouko Kyhälä, harmonetta, diatoniset ja kromaattiset huuliharput Pasi Leino, bassohuuliharppu Eero Turkka, diatoniset ja kromaattiset huuliharput

Tii ilo - Mari Kalkun & Runorun

Mari Kalkun & Runorun on suomalais-virolaista nykykansanmusiikkiyhteistyötä parhaimmillaan.

Mari Kalkun & Runorunin uusi albumi Tii ilo on omistettu matkalla olemiselle. Ammentaen voimaa virolaisista runolauluista, nykyrunoudesta ja suomalais-ugrilaisesta musiikista, Tii ilon äänimaisemasta kasvaa äänten ja soitinkielten villi orkesteri. Bändin neljässä jäsenessä on merkillepantavaa heidän monipuolinen soitinten hallitsemisensa, perinnetietoisuutensa ja valtava mielikuvituksellisuutensa.

Võrumaalainen Mari Kalkun valittiin Viron vuoden 2013 parhaaksi folklaulajaksi. Hänen aiemmat omat levynsä ovat olleet arvostelumenestyksiä ja ne on julkaistu myös mm. Japanissa. Runoruniin kuuluvat laulaja ja kanteleensoittaja Mari Kalkunin lisäksi Suomen parhaaksi kanteleensoittajaksi valittu Maija Kauhanen, laajan kokemuksen maailmanmusiikista omaava taitava kontrabasisti Nathan Riki Thomson sekä herkkä rytmivelho Tatu Viitala.

– Halusin yhdistää tällä levyllä traditionaalisen ja nykyajan musiikin siten, että se kuulostaa henkilökohtaiselta, Mari kertoo.

– Olen leikkinyt niiden kuvitteellisten rajojen kanssa, mitä on laulaja-lauluntekijän ja kansanmuusikon välillä. Prosessin tuloksena koen päässeeni sen muurin ylitse.

Tii ilo on ollut arvostelumenestys sekä Suomessa että Virossa. Se on noteerattu vahvasti myös RootsWorldissa (http://www.rootsworld.com/reviews/kalkun-15.shtml) ja julkaistu jo lisenssillä myös Japanissa. Keväällä 2016 luvassa ovat Englannin ja Keski-Euroopan julkaisut.

Lippupalvelu
Sivuston suunnittelu ja toteutus: Designer Helsinki